راهنمای خرید میلگرد

توسط0
921
راهنمای خرید میلگرد

همانطور که می دانید در عصر حاضر یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، میلگرد می باشد. علاوه بر این، یکی از پر هزینه ترین مصالح نیز محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم در مورد میلگرد، اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انواع میلگرد و کاربرد آنها

میلگرد A1

میلگرد A2

میلگرد A3

میلگرد A4

 

انواع میلگردها بر اساس استاندارد و آنالیز جدید :

میلگرد س ۲۴۰ (میلگرد ساده)

میلگرد آج ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ)

میلگرد آج ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی)

میلگرد آج ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب)

در بازار، معمولا میلگردها را با نام و استاندارد قدیم میشناسند اما در حال حاضر تمام میلگردهای بازار تابع استاندارد جدید هستند به عنوان مثال وقتی نام “میلگرد A2” را میشنوید بدانید که منظور همان “میلگرد آج ۳۴۰” میباشد و منظور از “میلگرد A3” ، همان “میلگرد آج ۴۰۰” میباشد که فقط نام ها ثابت مانده ولی آنالیز و استاندارد آنها کاملا متفاوت میباشد.

 

طرز تشخیص میلگرد

نوع  A2   “آج ۳۴۰”  از A3  “آج ۴۰۰”  :   همانطور که ذکر شد میلگردهای گروه A1 كه از جنس فولاد نرم هستند معمولا به شكل صاف (بدون آج) توليد مي‌شوند و بدليل نداشتن آج كاملا قابل تشخيص مي‌باشند اما سؤال اساسي اينست كه چطور مي‌توان میلگرد نوع A2   “آج ۳۴۰”  از A3  “آج ۴۰۰” تشخیص داد؟ در جواب این سوال میتوان گفت با دقت به جنس و آج ميلگرد نگاه كنيد :

۱ :  چنانچه آج ميلگرد به شكل فنر باشد ميلگرد از نوع A2 مي‌باشد.

۲ : در میلگرد های A3 آج ها به صورت ضربدری هستند اما در A2 به صورت منفرد هستند.

۳ : مطابق استاندارد ملی و مبحث نهم، میلگرد A3 دارای آج جناقی ( ۷و۸) میباشد ولی میلگرد A2 داری آج مارپیچ موازی میباشد

۴ :  میلگرد A3 تردتر ( شکننده ) است. اما میلگرد A2 انعطاف پذیرتر است. یعنی خم شدنش با نرمی همراه است.

نکته ۱ : میلگردهای “آج ۳۴۰” یا ( A2 قدیم ) ، بصورت مستقیم آج زنی میشوند ولی در نوع “آج ۴۰۰” یا ( A3 قدیم ) ، بعد از عملیات آج زنی، وارد مرحله دیگری بنام گوئیچنگ (خنک کاری) میشوند و عملیات خنک کاری توسط پاشش آب و یا در معرض مجاورت هوا انجام میشود. بخاطر این عملیات، میلگردها به رنگ سیاه تبدیل میشوند.

نکته ۲ : مطابق استاندارد آج این نوع میلگردها با هم متفاوت است ولی بدلیل سوء استفاده برخی تولید کنندگان از همین مطالب، میلگردهایی در بازار عرضه می شود که مثلا از آج استاندارد A3  استفاده شده ولی مقاومت فیزیکی و شیمیایی آن با میلگرد A2 سازگارمی باشد.

نکته۳ : اگر مجری سازه ای هستید یا ناظر  باید به نوع  آرماتور مصرفی در سازه که طراح مد نظر داشته توجه کنید و در صورت مشخص نشدن در نقشه ها آن را از طراح مطالبه کنید چراکه به طور مثال اگر  سازه بر اساس میلگرد A2 طراحی شود ودر اجرا از میلگرد A3 استفاده شود به لحاظ اینکه مقاومت تسلیم زیادتری دارد سازه پر فولاد شود که این خلاف آیین نامه و مباحث نظام مهندسی است یا بلعکس اگر به جای میلگرد A3 از A2 استفاده شود سازه آن مقاوت لازم را نخواهد داشت. جهت اطلاع و دریافت مشاوره در ارتباط با خرید و صادرات میلگرد با شماره های مدرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

نکته ۴ : هنگام تهیه میلگرد از کارخانجات معتبر تولید میلگرد استفاده کنید چراکه ممکن است افراد سود جو اقدام به تهیه میلگرد A2 با آج جناقی بکنند نکته ۶ : اگر ناظر سازه هستید و به نوع میگرد شک کردید ولی از نظر ظاهری ایرادی نداشت نمونه میلگرد ها را به آزمایشگاه برای تشخیص صحیح ارائه بدهید . در هرصورت مطابق آئین نامه باید با انجام آزمایشات نوع میلگرد را مشخص کرد.  برای آگاهی بیشتر به صفحات مربوط به قیمت میلگرد ، قیمت میلگرد آجدار، ورق استیل، قیمت میلگرد حرارتی مراجعه فرمائید.

انواع میلگرد و کاربرد آنها برای مناطق جغرافیایی

میزان استحکام بتن بسیار بالا است و برای خورد کردن آن نیروی بسیار زیادی نیاز است اما همین بتن قدرت کشش پایینی دارد. آرماتور بندی برای تقویت بتن پیشنهاد می شود که شش مدل  از آن ها رایج و مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند که باز هم مصرف کننده با توجه به نوع مصرف خود و بررسی نقاط ضعف و قوت محصول باید بهترین گزینه را انتخاب نماید. به عنوان مثال استفاده از میلگردهای اروپایی به دلیل مقاومت خمشی پایین در مناطق مستعد زلزله توصیه نمی گردد.

میلگردهای سیاه با توجه به مقاومت پایین در برابر رطوبت و احتمال زنگ زدگی در مناطق مرطوب با بارندگی زیاد مناسب نیستند در چنین مناطقی می توان از میلگردهای گالوانیزه که نسبت به نوع سیاه در برابر رطوبت مقاوم تر است استفاده شود.

در نظر گرفتن نمره و وزن میلگرد

مسئله بعدی وزن و نمره میلگرد است. هر میلگردی با توجه به استانداردهای کارخانه سازنده آن از یک لیست وزنی و نمره برخودار می­باشد.

 

در جدول زیر می توانید از وزن و نمره میلگرد مطلع شوید:

در نظر گرفتن قیمت میلگرد

با روبرو شدن با پیشنهاد قیمت پایین میلگرد لازم است استانداردهای آن حتما بررسی شود. بعضی از فروشندگان به دلیل عدم آگاهی و دانشی که در این زمینه وجود دارد، در مورد فروش این محصول سواستفاده کرده و اقدام به فروش میلگردی با کیفیت پایین و قیمت های نامناسب می کنند. پس در این زمان، لازم است در صورتی که کسی پیشنهاد میلگرد با قیمت پایین داد، دقت لازم را داشته باشید. با این حال جای نگرانی وجود ندارد، زیرا امروزه مراجع زیادی برای استعلام قیمت محصولات فولادی و انجام یک خرید امن وجود دارند.

 

بررسی وزن و طول انواع میلگرد

برای این کار باید در ابتدا طول کل یک میلگرد کوچک از بار را با استفاده از یک متر اندازه بگیرید. بعد از آن لازم است که وزن همان میلگرد را با کمک یک ترازوی دقیق دیجیتال اندازه بگیرید. ترجیحا بهتر است وزنش را با یک ترازوی دیجیتال که دقت بالاتری دارد بررسی کنید.

 

بعد از انجام این مورد، با توجه به رابطه ‌ای که در پایین ذکر شده، باید وزن میلگرد به ازای یک متر طول را بررسی کنید:

 

دریافت پیش فاکتور خرید محصول

در هنگام خرید حتما باید این مسئله را در نظر بگیرید که دریافت پیش­فاکتور را فراموش نکنید. به­ویژه زمانی که می­خواهید از شهر دیگر خرید کنید، لازم است حتما این نکته را مدنظر داشته باشید.

مواردی که باید در پیش فاکتور لحاظ شود، شامل نوع میلگرد، قیمت، حجم، محل تحویل، نحوه پرداخت می­باشد. با وجود پیش فاکتور، نه مشتری و نه فروشنده نمی­توانند در معامله بدقولی کنند. علاوه بر این، بعد از اینکه بار میلگرد به محل شما رسید، باید میلگرد خریداری شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز بر اساس توافقات شما پیش رفته است. از بررسی بار نیز غافل نشوید.

54321
(4 راي. ميانگين 5 از 5)