اهمیت تعمیر و نگهداری ساختمان

توسط0
569
اهمیت تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری ساختمان به خصوص برای کمپانی‌هایی که مالکیت ساختمان‌های بزرگ را برعهده دارند، امری پرهزینه، وقت‌گیر و بسیار طاقت فرساست، به خصوص هنگامی که فرآیند انجام این عمل آهسته و یکنواخت باشد. اما تعمیر و نگهداری بنا به دلایل مختلف امری واجب و ضروری است.

چرا تعمیر و نگهداری از ساختمان امری مهم است ؟

بناها به‌طور طبیعی به دلایل مختلفی همچون تغییرات آب و هوایی، استفاده ساکنین، گذر زمان و … دچار اصطکاک شده و سطح کیفی آن‌ها از سطح استاندارد پایین‌تر می‌آید. هنگامی که این مسائل در کیفیت ساختمان جدی گرفته نشوند، می‌توانند مشکلات خطرناک و غیرقابل جبرانی را به بار آورند. هزینه‌های ناشی از این رخدادها در اکثر موارد بیشتر از هزینه‌های نگهداری است.

فعالیت‌هایی که در راستای نگهداری و تعمیر ساختمان انجام می‌شوند، فعالیت‌هایی با بازه‌های زمانی مختلف هستند. به عنوان مثال برخی از این فعالیت‌ها همانند شستن پنجره‌ها در زمانی کوتاه و در حدود چند دقیقه انجام می‌شود اما برخی دیگر از فعالیت‌ها، به خصوص آن‌هایی که اساسی‌تر هستند نیاز به زمانی طولانی‌تر دارند. تعمیر و نگهداری از ساختمان علاوه بر مزایایی که در راستای حفظ یا ارتقای کیفیت ساختمان دارد می‌تواند باعث ایجاد شغل نیز شود، زیرا کمپانی‌های مالک ساختمان برای انجام این کار با کمپانی‌هایی که در زمینه اجرایی فعالیت می‌کنند، همکاری دارند.

تعمیرات داخلی ساختمان

یکی از بخش‌های مهم در تعمیر و نگهداری بنا، مراقبت از مسائل داخلی مانند بررسی عملکرد آسانسورها‌، بررسی سیستم اخطار آتش، بررسی ایمنی لوله‌کشی‌های گاز و … است که می‌تواند از خطرات فاجعه‌باری که جان انسان را به خطر می‌اندازد، جلوگیری کند. دیگر مسائل مربوط به تعمیرات داخلی ساختمان همانند بررسی تهویه و یا بررسی کیفیت لوله‌های آب نیز عواملی هستند که باید در حفظ و نگهداری ساختمان برای ایجاد رفاه و آسایش ساکنین در نظر گرفته شود.

تجهیزات تعمیرات و نگهداری ساختمان

کمپانی‌های مختلف در راستای اجرای این اصول گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارند. از آنجا که حفظ ساختمان شامل گزینه‌های مختلفی می‌شود، استخدام و به کار‌گیری نیروهای متخصص در این زمینه برای شرکت‌های مالک ساختمان امری مناسب است. گاهی نیز مالکین ترجیح می‌دهند مدیرانی جهت نظارت بر تاسیسات ساختمان را استخدام کنند تا بر این موارد به‌طور ویژه نظارت شود.

به کمک این گزینه‌ها و با استفاده از تجهیزات خاص و کمک‌های فنی که این شرکت‌ها در اختیار مالکین ساختمان قرار می‌دهند، تعمیر و نگهداری از ساختمان امری آسان خواهد بود. به عنوان مثال شرکتی با نام Falcon Lift  با اجاره دادن آسانسور‌های مکانیکی، قابلیت دسترسی به فضاهای دشوار را فراهم می‌سازد و به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا این مناطق را نیز تعمیر و سرویس کنند. این آسانسورها با داشتن بازوهایی طولانی و انعطاف‌پذیر که می‌توانند تا ۱۷۰ فوت ارتفاع داشته باشند و از نقاط مختلفی خم شوند، اجازه می‌دهند تا نقاط غیرقابل دسترس بیشتری تحت حفاظت و نگهداری قرار گیرند.

 

با اینحال تعمیر و نگهداری از ساختمان نباید به گونه‌ای باشد که همواره به شرکت‌ها و دیگر کمپانی‌ها سپرده شود بلکه می‌تواند امری جدایی ناپذیر از پروژه‌های ساختمان باشد و یک امر طبیعی در امور مدیریتی محسوب شود. مثلا می‌توان یک آسانسور مناسب تهیه کرد تا به عنوان بخشی از تجهیزات ساختمان، همواره قابل دسترس و استفاده منظم از آن در برنامه‌های کاری ساختمان باشد.

بنابراین تعمیر و نگهداری در راستای مسائل بهداشتی، ایمنی و کاهش هزینه‌های اضافی ضروری و این امر با کمک تکنسین‌ها و تجهیزات مکانیکی تخصصی در این زمینه، به طور کامل امکان‌پذیر است. در حالیکه به نظر می‌رسد هزینه و تلاش زیادی برای نگهداری از ساختمان لازم است، اما بدانید که اگر این امور به طور پیوسته و مداوم صورت گیرد، هزینه بسیار کمتری نسبت به رخدادهای غیر منتظره در این زمینه دارد که می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی غیرقابل جبرانی را به بار آورند. از این رو و با گسترش تاسیس شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مشخص می‌شود که در نگهداری از ساختمان نباید به هیچ وجه کوتاهی کرد یا آن را به تعویق انداخت.

54321
(2 راي. ميانگين 5 از 5)