بزرگترین ساختمان جهان با پرینت سه بعدی در دبی ساخته شد!

توسط0
1110
بزرگترین ساختمان جهان با پرینت سه بعدی در دبی ساخته شد!

فناوری پرینت سه بعدی یکی از جدیدترین و پیشرفته ­ترین حوزه­ های تکنولوژی است که در زمینه­ های مختلف به چالش کشیده شده و یکی از این حوزه ­ها ساختمان­ سازی است. تقریبا یک سال پیش بزرگترین پروژه ساختمان­ سازی با استفاده صنعت ۳D مطرح شد.

بزرگترین ساختمان ساخته شده با پرینت سه بعدی

شرکت ساخت و ساز رباتیک اپیس کور (Apis Cor) بعد از انجام بررسی‌ها تصمیم به ساخت بزرگ‌ترین ساختمان جهان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی گرفت. این پروژه و ساختمان متعلق به شهرداری دبی است. در طراحی این ساختمان هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است و هدف طراحان این پروژه به چالش کشیدن فناوری چاپ سه بعدی است.

در ساخت بخش‌های مختلف این ساختمان، با استفاده از یک جرثقیل ربات پرینت سه بعدی را جا به جا می‌کنند تا بتوانند ساخت ساختمان را مرحله به مرحله به پیش ببرند. ساختمان روی یک فونداسیون معمول قرار گرفته است و چهارچوب سه بعدی برای ستون‌ها در واقع با استفاده از بتن و میلگرد مسلح و تقویت شده‌اند. از دیگر نکاتی که باید عنوان داشت این است که اولاً برای کل این ساختمان تنها به یک ربات پرینت سه بعدی ۳D  نیاز است و از طرفی نیز برای ساخت کف از دال‌های آماده استفاده شده است و در، پنجره و سقف نیز بعد از اتمام ساخت دیوارها توسط خود پیمانکار نصب خواهد شد.

تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت ساختمان

اجرای این پروژه نه تنها دانش و تجربه منحصر به فردی با شرکت اپیس کور می‌دهد بلکه گام مهمی در جهت ارتقای این تکنولوژی نیز قلمداد می‌شود. این پروژه به عنوان بزرگ­ترین ساختمان ساخته شده با پرینت سه بعدی می‌تواند نقطه آغاز استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در ساخت ساختمان‌هایی دیگر باشد و قطعاً همین‌طور نیز خواهد بود. به طوری که این شرکت قصد دارد که در سال ۲۰۲۰ یک پروژه مسکونی بزرگ را در کشور ایالات‌متحده آمریکا طراحی و اجرا کند.

ساخت و ساز با استفاده از پرینت سه بعدی ارزان و سریع خواهد بود. فناوری ساخت سه بعدی تنها به استفاده از گچ محدود نمی‌شود و از هر ماده‌ای می‌توان در آن استفاده کرد. از همین رو، علاوه بر ساخت این ساختمان، گروهی از معماران آمریکایی با استفاده از این فناوری اقدام به بازآفرینی برخی از ساختار‌های طبیعی زمین کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت واسپ (WASP) به عنوان توسعه دهنده تکنولوژی پرینت سه بعدی در ایتالیا در تلاش برای ساخت یک ماشین چاپ سه بعدی (۳D) برای استفاده از خاک به منظور ساخت خانه‌های مسکونی بوده است.

 

منبع: ویکی ساختمون

54321
(2 راي. ميانگين 5 از 5)